Araştırma & Analizler

Arama motoru algoritmaları günden güne değişiyor. Bu yüzden biz SEO stratejistleri ve arama algoritmalarına büyük ilgi duyan meraklılar her zaman gündemi takip etmek zorundayız.  Büyük arama motorları ile birlikte mikroformatlar üretmek için çalışan schema.org‘un son yayınladığı verileri takip ederek semantik bir SEO yapısını takip edebilmek mümkün. Google’ın yolladığı patentler ile de bazı ipuçlarına erişebiliriz ancak Google mühendisleri her zaman bizim anlayacağımız dilden konuşmayı tercih etmeyebiliyorlar. Bu yazıda değineceğimiz ve şu sıralar yurtdışı SEO piyasasında oldukça sık konuşulan AuthorRank algoritması, 2005 yılında patent ofisine 20070033168 numaralı patent içerisinde AgentRank başlığıyla iletilmiş. Benim de büyük bir hayranı olduğu m Bill Slawski’nin 2011 yılının sonunda, yani bu yazıdan tam bir yıl önce bu öngörüyü yapmış olması gerçekten çok etkileyici. Bu yazıda bol miktarda alıntı ve güzel grafikler eşliğinde Google’ın yeni algoritmaları dahilinde önplanda tuttuğu AuthorRank’ten bahsediyor olacağız.

Author Rank Nasıl Çalışıyor?

Yarı otomatik SEO programları ile birlikte oldukça popüler bir hale gelen Grey Hat SEO teknikleri, genellikle computer-generated content olarak bilinen, bilgisayar eliyle üretilmiş içerikleri internet aleminde sıkça görülür hale getiriyordu. Google’ın devamlı olarak önemini vurguladığı içerik konusunda attığı en önemli adımlardan biri de son dönemde sıklıkla konuşulan parametrelerden biri olan Author Rank. Penguen güncellemesi ile başlayan, kullanıcı deneyimi ölçümlerinin arama motorlarındaki sonuçları etkilemesi furyası bir dönemler siteye kesiliyorken, artık içerik yazarının itibarına da kesilmeye başlanacak gibi görünüyor. Örneklemek gerekirse, bu makaleye ulaşır ulaşmaz farklı bir kaynağa erişiyor olmanız veya içeriği okunmaya değer bulmamanız Google’ın bakış açısına göre Yiğit Konur’un yazdığı bu içeriği kalitesiz kılacak. Aksi bir durumda, bu içeriğin çok okunması ve ciddi bir sosyal paylaşım alıyor olması yine aynı yazarın değerinin artmasına ve arama sonuçlarında daha etkin bir hale gelmesini sağlayacak.

 

 

Bu düşünce aslında 1998′de Google’ın en büyük çıkışını yapmasını sağlayan PageRank mantığını andırıyor. O dönemdeki kısıtlı veri işleme gücü ve pahalı donanımlar sebebiyle veri madenciliği çok gelişmiş bir noktada değildi. Bu alana yönelik çok az akademik araştırmanın olması da algoritmaların gelişimini sınırlıyordu. Bu yıllarda Google’ın kaliteyi ödüllendirme düşüncesinin arkasında, mantık olarak linklerin değerliliği düşüncesi yatıyordu. Bu düşünceye ulaşılmasındaki en temel fikirlerden biri de, akademik makalelerdeki referans alma ve referans verme mantığı olsa gerek.

Bugün Author Rank ile gelinen noktayı incelediğimizde, artık doğrudan bir sitenin değerini belirlemek yerine, içeriklerin ana sorumlusu olan yazarların değerleri belirleniyor. Özellikle blog siteleri veya akademik makalelerde kendine yer bulabilecek olan bu değer blog yazarları için de büyük bir önem arz ediyor.  Artık kişilerin içerisinde birbirinin tekrarı olan yararsız makaleleri sadece sitenin güncellik sıklığını vurgulamak için paylaşılıyor olmasının ciddi anlamda önüne geçilecek. Yazarlar yazdıkları her makale ile kendi online itibarlarını Google tarafında da masaya koyuyor olacaklar.

Tüm sistem Author Rank üzerine mi odaklanacak?

Görünen o ki AuthorRank, modern internetteki içerik üretiminin temel merkezi olan blog yazarları için kritik bir öneme sahip olacak. Ancak varolan tüm algoritmaların AuthorRank üzerine tekrar düzenlenmesi gibi bir durum elbette söz konusu olamaz.  Bunun yerine AuthorRank’in doğrudan doğruya PageRank’i besleyen ve değerlerini değiştiren bir konumda olması bekleniyor. Mike Arnesen’in geçtiğimiz haftalarda yayınladığı harika makalede bu konuya değinmek için kullandığı bir grafiği çevirerek buraya eklemek isterim;

Grafikte de gördüğünüz üzere, aslında arama motoru sonuçlarında ciddi bir fark yaratacak bir etken olan Author Rank’in etkisini görüyoruz. Normal koşullarda oluşan bir sıralama, Author Rank’in daha aktif bir hale kavuşmasıyla birlikte doğrudan etkin bir hale geliyor. Bu örnekte, Yoast’ın hazırladığı WordPress SEO Rehberi adlı makale ikinci sırada yer oluyor olmasına karşın Joost de Valk‘ın hazırladığı kaynaklar ve yazdığı eklentiler ile daha otorite bir konumda bulunması sebebiyle ilk sırada yer aldığını görüyoruz.

Author Rank hangi kriterlerden oluşacak?

En önemli ve kritik sorulardan biri de Author Rank’in arkasındaki gizem perdesini kaldıracak olan etkenler. Bu noktada birbirine benzer bazı görüşleri bir araya getirerek bir liste hazırladım. Bu liste içerisinde, benimle beraber Aj Kohn ve Mike Arnesen‘in de makalelerinde belirttikler görüşler yer alıyor.

  • Yazarın tüm yazılarının ortalama link değerleri (yazıların ne kadar link aldığıyla ilgili değerler)
  • Yazarın şu ana değin yayınladığı yazılarda aldığı +1 değerlerinin ortalaması
  • Yazarın kaç kişinin Google Plus çemberinde bulunduğu
  • Yazarın Google Plus çemberinde bulunduğu kişiler arasında yüksek AR (Author Rank) oranına sahip kişiler
  • Yazarın yazdığı içeriklerin yayınlandığı sitelerin otorite değerleri
  • Yazarın web üzerindeki genel otoritesini ölçen değerler (Wikipedia sayfası ve internette sıkça anılması gibi)
  • Yazarın diğer sosyal ağlarda aktif bir kullanıcı olması (LinkedIn, Twitter, SlideShare vb.)
  • Yazarın gerçek dünyadaki otoritesini gösteren -varsa- akademik kaynakları
  • Yazarın Youtube profilindeki aktifliği & otoritesi
  • Yazarın içeriğinin kaç kere paylaşıldığı
  • Yazarın içeriğini paylaşan kişilerin konu hakkındaki otoriteleri
  • Yazarın içeriğini her zaman aynı kişilerin paylaşıp paylaşmadığı
  • Yazarın içeriğinin almış olduğu toplam yorum sayısı
  • Yazarın içeriğine yorum yapan kişilerin alanlarındaki yetkinliği
  • Yazarın içeriğine yapılan yorumların yüksek kalitede olup olmadığı
  • Yazarın içeriğine yapılan yorumların olumlu yönde olup olmadığı
  • Yazarın içeriğe yapılan yorumlara karşı vermiş olduğu reaksiyonlar

Tüm görüşleri bir araya topladığımızda, gerçekten çok sayıda metriğe çok farklı reaksiyonlara dayalı bir ölçümleme yapıldığını gözlemleyebiliyoruz. Özellikle Aj Kohn’un yazıların yorumlarının denetlenmesi konusundaki görüşleri beni oldukça etkilemişti. Böylesi kapsamlı bir algoritma ile gerçekten kaliteli içeriğin var olup olmadığının denetlenmesi mümkün görünebilir. En azından günümüzde en kolay manipüle edilebilen metriklerden linklerin etkisini yitirerek kaliteli içeriğin denetiminin ön plana çıkarılması büyük önem arz ediyor.

Google gerçekten bu proje üzerine çalışıyor mu?

Google tarafında neler olduğunu bilebilmek pek mümkün olmasa da bazı Google çalışanlarının ağızlarından kaçırdıkları verileri de iyi değerlendirmek gerekebiliyor. Google’ın mühendislik takımı liderlerinden Othar Hansson‘un proje hakkında bazı ipuçları verdiğini görebiliyoruz.

Daha önceden de Matt Cutts ile birlikte “Authorship Markup” adında bir video hazırlamış olan Othar Hansson’u konuyu yakından takip edenlerimiz mutlaka tanıyorlardır.

Yazar profilimi nasıl tanıtabilirim?

Yazar profilinizi tanıtmak oldukça kolay. İngilizce bilenler, biraz önce yukarıda paylaştığım video üzerinden kolaylıkla bilgiye ulaşabilirler. Alternatif olarak, adım adım sürecin nasıl ilerleyeceğinden bahsedeceğim.

Öncelikle bir Google+ hesabına ihtiyacınız olduğunu sanırım söylememe gerek yok. Profiliniz hakkındaki tüm detayları doldurduktan sonra, oldukça basit iki aşamalı bir süreç sizi bekliyor.

İlk adımda: Web sayfanızdan Google+ sayfanıza bir link vermeniz gerekecek. Bunu şu formatta yapmanız gerekiyor;

<a href=”[profile_adresi]?rel=author”>Adınız Soyadınız</a>

Biçimlendirilmiş olarak incelediğimizde;  <a href=”https://plus.google.com/105545821496315168701? rel=author”>Yiğit Konur</a> şeklinde bir düzenleme ile link vermeniz yeterli olacaktır. Bu süreçte bir sorun yaşarsanız detaylı bilgi için mutlaka  ”rel=”author” parametresini kullanarak içeriğinizden bir Google+ profiline bağlantı oluşturma” adlı makaleyi inceleyin.

İkinci adımda: Google+ hesabınıza giriş yaptıktan hemen sonra, “profili düzenle” alanına giriş yapmanız gerekiyor. Katkıda bulunduğum siteler alanı üzerinden, kendi sitenizi ekleyerek Google’a doğrudan bu site ile ilişkili olduğunu gösterebilirsiniz.

Böylece doğrudan doğruya blogunuza linkini eklemiş olduğunuz profilin katılımda bulunduğu siteler alanına kendi sitenizi ekleyerek bir doğrulama sağlamış oluyorsunuz.

Sonrasında: Yazmış olduğunuz tüm makaleler arama sonuçlarında Google+ hesabınızda bulunan ufak bir resim ile birlikte yayınlanıyor olacak.

Test etmeyi unutmayın: Tüm işlemleri yaptıktan sonra gerçekten işe yarayıp yaramadıklarını anlayabilmek için “Yapısal Veri Test Aracı” adlı Google aracını kullanmanız gerekiyor.

Nasıl bir katkı sağlayacak?

Profilinizi Google’a tanıtmanın en büyük avantajlarından biri de ilk sayfada yer aldığınız arama sonuçları arasındaki tıklanırlık oranının artıyor olmasıdır.  Genel olarak bu artışın %20 ile %30 arası olduğu vurgulanıyor. Kullanıcıların gün boyunca, sadece bir başlık ve açıklamadan oluşan arama sonuçları ile muhatap olduklarını düşünürsek, yüzünüzü gösteren samimi bir fotoğraf ile yayınlanmış bir makalenin daha tıklanabilir olduğunu kabul etmek mümkün.

Tüm katkıyı sadece ufak bir resim ile sınırlamak doğru olmayacaktır. Author Rank’in önümüzdeki dönemde Panda & Penguen güncellemelerinden çok daha büyük bir etki yaratacağı düşünülüyor. Yapılan ön görülere göre, şu an için AuthorRank hemen hemen beta aşamasında olan yeni bir sıralama algoritması ve Google’ın çok önem verdiği bir proje. Ancak bir kaç ay içerisinde tüm yazarların yazdıkları yazıların, yukarıda belirtilen metrikler düzeyinde değerlendirilmesi sonrasında Google tarafında büyük ses getiren gelişmeler olacağı aşikar. Her Google güncellemesinde olduğu üzere, bu sonuçların yankıları diğer büyük arama motorlarına da kısa sürede sıçrayacaktır. Öngörülen üzere, diğer büyük arama motoru sağlayıcıları olan Yahoo, Bing ve Yandex de benzer algoritmaları kısa süre içerisinde aktif edebilirler.

Peki ya manipülasyonlar?

Temel mantık bu yöndeyken, akıllara ilk olarak gelecek soru elbette manipülasyonlar olacaktır. Yani, başka bir SEO blogunda Yiğit Konur adına yayınlanacak olan kalitesiz bir makale, o yazarın Author Rank değerini düşürmez mi?  Bu soruya cevap ararken, şaşırtıcı bir biçimde Google’ın en büyük hayal kırıklığı olan yeni sosyal ağı olan Google Plus’ın hakimiyetini görüyoruz. Anlaşılan o ki, Google Plus artık sadece bir sosyal ağ değil Google tarafında sizin sosyal kimlik kartınız olacak. Yukarıda bahsettiğimiz doğrulama methodları ile birlikte aslında Google+ hesabınız aracılığıyla Google’a bir takım veriler sağlayarak yazıların sizin AuthorRank değerini taşımasını sağlayacaksınız. Aksi bir durumda sizin adınıza hazırlanmış tüm yazılar veya sizle aynı isimdeki başka bir yazarın sizin AuthorRank’inizden faydalanması veya müdahale etmesi mümkün olmayacak.

Manüplasyonlar ticari boyutta incelendiğinde, şu sıralar Amazon’un bile sıkça zan altında bırakıldığı yorum satın alma gibi sahte etkileşimlerin piyasadaki gücünü arttırabilir. Aynı zamanda, sosyal metriklerin doğrudan satın alınması ve sahte etkileşimler sağlanması da söz konusu olabilir. Ancak bu noktada, Google’ın daha önceki deneyimlerinden ders çıkardığını düşünüyorum. Bu sebepten ötürüdür ki, bir makaleyi sadece paylaşım sayısına göre değil, paylaşan kişilerin de AuthorRank değerlerine göre değerlendirecektir. Yani sıradan 5000 kullanıcının makaleyi paylaşması ile Rand Fishkin gibi bir SEO otoritesinin bir makaleyi paylaşması arasında ciddi farklar olacaktır.

Sonuç olarak

Sonuç olarak değerlendirdiğimizde kısa bir süre içerisinde tüm SEO meraklılarının odak noktası olacak olan Author Rank, bence Web’in geleceği adına harika bir adım olabilir! Daha okunabilir yazılar, daha bilgi yüklü makaleler, daha çok kullanıcı etkileşimi ve elbette bunların sonucu olarak daha kaliteli içerikler. SEO stratejilerinin artık içerik odaklı bir hale geldiğini düşünürsek, yakın vadede SEO dünyasındaki pek çok metrikte çarpıcı değişimler gözlemleyebiliriz.

Uzun olmasına karşın bilgilendirici bir araştırma olduğunu düşünüyorum. Umarım tüm Türk webmasterlar için faydalı olur. Lütfen sorularınızı bize yorum alanı üzerinden iletin.

Faydalandığımız kaynaklar; (yazı içerisindeki bazı resim ve grafikler doğrudan kaynakçada belirtilen kaynaklardan alınmıştır)

  • Tuğçe Seven

    SEO kelimesini aradığımda Rand Fishkin’i gördüğümden beri nasıl oluyor diye merak ettiğim bir konuydu, çok teşekkürler Yiğit!

    • Yiğit Konur

      Teşekkürler Tuğçe! Özellike yurtdışı aramalarında gördüğümüz bu durum yakın vadede Türkiye için de geçerli olabilir. Sabırsızlıkla bekliyoruz.

  • http://twitter.com/ozgunmakaleci web icerik editörü

    harikasın, çok başarılı bir yazı!

  • fuzinnes

    Sevgili Yiğit;

    Bu güzel ve bilgi dolu makale için teşekkür ederim. Fakat bu author-rank denilen olay sanırım blog tarzı sitelerde etkili olacaktır. Çünkü bir e-ticaret yada oyun vs sitelerde kullanılamaz diye düşünmekteyim.

  • Nadir Altuntoprak

    Dikkatle okunması gereken, gerçekten faydalı bir makale hazırlamışsınız. Şu an “SEO” sektöründe faaliyet gösteren bir çok kuruluş ve freelance çalışan “SEO Uzmanı”, bu güncellemenin altından sağ çıkamayabilir. “AR” kavramının, hem “SEO” sektörü hem de kullanıcılara sunulan içerik kalitesi açısından çok önemli bir basamak olacağını düşündüm makalenizi okuduktan sonra.

  • Mehmet Ali Köse

    Eline sağlık faydalı bir makale olmuş google facebook çekişmesi dahada artacak gibi.

  • Bünyamin ÖNER

    6 yıldır SEO piyasasını takip eden biri olarak söylüyorum; SEO adına hayranlıkla okuduğum, yapıcı tüm Türkçe yazılar Yiğit’e ait. Teşekkürler Yiğit!

    • http://www.seozeo.com/ Yiğit Konur

      Sevgili Dostum Bünyamin,
      Bu güzel yorumun için çok teşekkür ederim. Senin gibi SEO gündemini yıllardır takip eden değerli bir okuyucudan bu övgüyü almak bizler için çok değerli. En kısa sürede seni de değerli yazıların ile burada görmek isterim.

  • gökhan özekici

    Yiğit eline sağlık

  • batuhansasi

    Bu değerli makale için çok teşekkürler. Gerçekten SEO konusunda ufuk genişleten, daha nelerin olabileceğini gösteren bir makale olmuş.

    Bu makalede anlatılanlar geçerli olursa yeni bir pazar oluşacak. İnsanlar Author-Rank’ı yüksek olan hesapların alım-satımını veya kiralamasını yapacak. Yani bence ne olursa olsun manüplasyon kaçınılmaz yinede ben bu işi çok seviyorum (:

    • http://www.seozeo.com/ Yiğit Konur

      Merhaba Batuhan,
      Makale konusundaki övgülerin için teşekkürler. Belki de SEO’yu bizlere bu kadar yakın kılan, bir çok dinamiğin bir arada işlendiği, sürekli güncellik isteyen bir iş olmasıdır. Bahsettiğin manipülasyonlar kuşkusuz çok yakında hayatımıza giriyor olacak :)

  • Murat Akarca

    2012 yılında okuduğum en başarılı makale olabilir. Geleceğe yönelik öngörülerden bahseden böylesi değerli makalelere her daim rastlayamıyoruz. Aynı zamanda, kaynak göstermeniz de takdire şaayan. Başarınız daimi olsun.

    • http://www.seozeo.com/ Yiğit Konur

      Merhaba Murat Bey,
      Makale hakkındaki övgüleriniz için teşekkürler. Ben de iş hayatında başarılarınızın daimi olmasını dilerim.

  • http://www.seozeo.com/ Yiğit Konur

    Merhaba fuzinnes,
    Değerli yorumun için ben teşekkür ederim. İçerik odaklı sitelerde daha etkili olacağı kesin. Oyun sektörü için bir şey diyemem ancak bir e-ticaret sitesinin kim tarafından tanıtıldığı da büyük önem arz edebilir. Alternatif olarak, kurumsal blogların sayıca artmasına ve nitelikli yazarların yüksek maaşlar almasıyla sonuçlanabilir.

  • http://www.seozeo.com/ Yiğit Konur

    Merhaba Nadir bey,
    İçerik kalitesini arttıracak her türlü güncellemenin, işini iyi yapan kişilere katkı sağlayacağı aşikar. Umarım “AR” kavramı tahmin ettiğimizden çok daha etkili bir biçimde kaliteli içeriği ödüllendirir.

  • http://www.seozeo.com/ Yiğit Konur

    Merhaba dostum Mehmet Ali,
    Haklısın ancak bir diğer yönde, Google daha çok sosyal sinyali işlemek isteyecektir. Bu yüzden Google ile Facebook’un daha da yakınlaşması ve bazı özel anlaşmalarla sosyal paylaşım verilerini birbirleri ile paylaşmaları sözkonusu olabilir.

    Bakalım zaman bize ne gösterecek.

  • http://www.facebook.com/mesut.tay Mesut Tay

    Öncelikle bu muhteşem makale için Yiğit Konur arkadaşa teşekkür ederim.
    Benim sormak istediğim bir husus var. Yayınladığımız her bir yazı için google+ profilimize link vermemiz mi gerekmektedir? Yoksa tek bir anasayfa üzerinden link verilmesi yeterlimidir? Şimdiden teşekkür ederim…

    • http://www.seozeo.com/ Yiğit Konur

      Merhaba Mesut,
      Öncelikle güzel sözlerin için teşekkürler! SEOZEO’da kullandığımız yapıyı örnek olarak kullanabilirsin. Her yazımızın altında, yazarımızın kısa bir biyografisini barındırıyoruz. Tam bu alan içerisinde gerekli link çıkışlarının yapıldığını görebilirsin. Böylece her yazının altında yer alan linklerin de eklenmesini sağlamış olacaksın.

      Başarılar dilerim!

  • Emrah Ç

    Kaliteli içerikli bir yazı olmuş tşkler

  • http://twitter.com/sosyalmedyacci SosyalMedyacci

    Selam Yiğit,
    Emeğine sağlık. Gerçekten süper bir içerik olmuş. Blogunu inceliyorum ve Türkiye’deki en iyi seo blogu olduğunu söyleyebilirim.Yolun açık olsun…

  • Mesut ZEYTİN

    Google mühendisinin profilinde ne arıyorsunuz yav :D

  • Karahan Karaman

    Yiğit hocam öncelikle makale için teşekkürler. rel=”author” ile sitemize eklediğimiz yazar kimliği hakkında aklıma takılan bir şey oldu. Sizin siteniz seozeo’da olduğu gibi çok yazarlı sitelerde ne yapılabilir. Mesela sitenizin yazarlarından XXX kişisinin makalesine, google aramalarında ulaşıldığında, yine sizin resminiz ve yazar kimliğiniz görünecek. Ama o makale aslında size ait değil, sitenizin yazarlarından xxx kişisine ait. Bu konuda farklı bir uygulama var mı, yoksa bir sitenin sadece 1 tane author profili mi olmak zorunda?

  • http://www.seozeo.com/ Yiğit Konur

    Merhaba Karahan,
    Çok mantıklı ve güzel bir soru, tebrik ederim. Bunu şu şekilde sağlıyoruz, her yazımızın altında yazarımıza ait bazı bilgilerin yer aldığı bir künye bulunur. Her yazarımızda bu bilgi içerisinde kendi ismi ile Google Plus profillerini linkliyoruz. Böylece her yazarın, yazısının altında kendi profiline ait ufak bir link oluyor. Zaten blogu da katkıda bulunduklarım listesine eklediyse işlem tamamlanmış oluyor.

    Umarım yardımcı olabilmişimdir, başarılar diliyorum!

  • Emrah ÇAKIROĞLU

    Yazılarıınızın kalitesinden işinizi ne kadar ciddiye aldığınız apacık ortada. Sadece anlatmış olmak için değil gerçekten bir şeyler öğretebilmek için bütün ayrıntılar ile anlatıyorsunuz herşeyi, en önemlisi de geniş bir kadroya sahip olmanız. Umarım en kısa sürede hak ettiğiniz yeri alırsınız. Türkiye’de böylesine ciddi ekipler görmek güzel, sizin ve Zeo ekibinin yeni yazılarını bekliyoruz. Teşekkür ederim.

  • http://twitter.com/SonsuzlukKulesi Sonsuzluk Kulesi

    Author Rank olayının işe yaraması için sitemizdeki her yazının altında yazar tanıtım kısmının da olması gerekiyor mu, Google sayfalarından böyle anladım ben?

  • Murat Mustafaoğlu

    Dört dörtlük bir yazı olmuş, teşekkürler

  • kraloyunoyun

    Blog siteleri dışında bu mantığı kullansak etkisi olur mu ? Örneğin flash oyun siteleri için kullanılsa ?

  • Pingback: B2B için SEO strateji önerileri